Vad är ett CV?

CV står för Curriculum vitae och betyder levnadslopp på latin. Det är ett dokument med en sammanställning av ens kunskaper, erfarenheter och färdigheter som arbetsgivare efterfrågar när du söker ett arbete. Ett CV är något som kan se annorlunda ut beroende på vad du söker för arbete.

Nedan kan du se hur man skriver CV!

Vad ska man ha med?

Nedan kan du se några av de viktigaste punkterna med vad som bör finnas med i ett CV.

01 Tidigare yrkesliv och målsättning

Du bör ha en sammanfattning av ditt yrkesliv och din målsättning, eftersom det annars kan vara svårt för arbetsgivaren att förstå varför du söker jobbet. Här kan du läsa mer om hur du börjar ditt CV.

02 Arbetslivserfarenhet

Det är också viktigt att lyfta fram sin arbetslivserfarenhet för att visa arbetsgivaren vad du har gjort tidigare i din karriär. Här kan du exempelvis använda dig av en tidsaxel för att redovisa dina tidigare arbetslivserfarenheter på ett snyggt sätt. Läs mer om arbetslivserfarenhet här.

03 Utbildning

Lyft fram dina genomförda eller pågående utbildningar som är relevanta för jobbet du söker och som arbetsgivaren kan ha nytta av att känna till. Här kan du läsa mer om hur du presenterar dina utbildningar.

04 Övriga kunskaper och meriter

Det är också bra att uppge övriga kunskaper och meriter som kan vara bra för arbetsgivaren att känna till. Läs mer om hur du kan presentera dina kompetenser här.

05 Referenser

Det är en stor fördel att ha med referenspersoner i sitt CV, som arbetsgivaren kan kontakta för att få en tydligare bild av vem du är. Fundera noga över vem du väljer som referens.